ضرورت بررسی تاثیر رویکرد آموزش زمینه محور بر میزان پیشرفت تحصیلی و انگیزش دانشآموزان از آن جهت است که این رویکرد چند سالی است که در نظام آموزشی ما برای درس ریاضی مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به عنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی نظام های آموزشی مورد توجه قرار گرفته است، بسیاری از محققین آموزش صحیح ریاضی را سبب افزایش خلاقیت در دانش آموزان میدانند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ریاضی با رویکرد زمینه محور بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی منطقه 15 تهران بود. پژوهش حاضر یک پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر کلاس سوم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 1401-1402 در مدارس ابتدایی منطقه 15 شهر تهران ثبت نام کرده بودند. در این منطقه، 52 مدرسه دخترانه دایر است که یک مرکز (دبستان دخترانه شهید فرهادی) به شیوه در دسترس انتخاب شد. بنابراین، 30 نفر کودک (17 دختر و 13 پسر) به صورت در دسترس و با توجه به معیارهای ورود و خروج، از دبستان دخترانه شهید فرهادی وابسته به آموزش و پرورش منطقه 15 تهران، انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند.به منظور سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ، میانگین نمرات دانشآموزان در آزمون پیشرفت تحصیلیشان، استفاده شد که مطابق با روشهای معمول امتحان و پس از مشورت با گروهی از مدرسان درس ریاضی، سوالات آزمون طراحی شدند و از آنجایی که آزمون استانداری براساس مطالب تدریس شده وجود نداشت، سوالات آزمون ازهمان روش های معمول و مرسوم که دانش آموزان با آن آشنایی داشتند، استفاده شد. پس از اجرای پیش آزمون دانش آموزان گروه آزمایش به سه گروه فرعی متشکل از پنج نفر تقسیم شدند و در 15 جلسه (سه بار در هفته؛ 30 تا 40 دقیقه برای هر جلسه) آموزشی ریاضی با رویکرد زمینه محور شرکت کردند. یافته¬ها نشان داد که آموزش ریاضی با رویکرد زمینه محور توانسته است در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ، موجب افزایش پیشرفت یادگیری ضرب و تقسیم (245/0) گردد. آموزش ریاضی با رویکرد زمینه محور توانسته است در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ، موجب افزایش پیشرفت درس آمار (320/0) گردد. آموزش ریاضی با رویکرد زمینه محور توانسته است در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ، موجب افزایش پیشرفت محیط و مساحت (446/0) گردد. آموزش ریاضی با رویکرد زمینه محور توانسته است در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ، موجب افزایش پیشرفت یادگیری عددهای کسری (505/0) گردد