پژوهش حاضر، با هدف تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بر اساس مولفه های اخلاق شهروندی انجام شده است. روش تحقیق از نوع تحلیل محتوای کمی و جامعه آماری این پژوهش محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی می باشد. در این پژوهش حجم نمونه شامل تمامی محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی می باشد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از فرم های تحلیل محتوای کدگذاری شده با تاکید بر شش مؤلفه اصلی اخلاق شهروندی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از روش سر شماری تعیین فراوانی و درصد مؤلفه های به دست آمده بر اساس چک لیست محقق ساخته استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش، بر اساس نظرات متخصصان و پایایی پژوهش با استفاده از روش آلفای کرونباخ با ضریب پایایی 77/0 صورت گرفته است. داده های حاصل از فرایند تحلیل محتوا حاکی از آن است که میزان توجه به هریک از مؤلفه های اخلاق شهروندی متفاوت است، بیشترین میزان توجه به مؤلفه ی نوع دوستی با 156 مورد فراوانی بوده، و کمترین میزان توجه به مؤلفه ی صداقت با 24مورد فراوانی صورت گرفته است. با توجه به نتایج این پژوهش و نقش اخلاق شهروندی در دنیای امروز، تاکید بیشتر بر مؤلفه های اخلاق شهروندی در کتاب های مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی ضروری می باشد