هدف کلی این پژوهش نیز مطالعه برنامه ریزی درسی ریاضی در ایران و پنج کشور برتر در آزمون تیمز 2015 است. چرا که در این سال هایی که کشورمان ایران جزء کشور های شرکت کننده در این آزمون بوده ، علی رغم پیشرفتی که در هر دوره نسبت به سال های قبل خود داشته است، متاسفانه در مقایسه با سایر کشور ها رتبه مناسبی به دست نیاورده و می توان گفت همواره در بین کشور های مختلف، رده های آخر را به خود اختصاص داده است. با توجه به موارد اشاره شده، جامعه آماری در این پژوهش، دانش آموزان شرکت کننده در آزمون تیمز در شش کشور ایران، سنگاپور، کره جنوبی، ژاپن، چین و هنگ کنگ بوده است. در مقایسه تطبیقی که در روش های مختلف یادگیری و روند آموزشی کشور ها انجام گرفته شده ، دلیل موفقیت برخی کشور ها و ناکارآمدی شیوه آموزشی سایرین ذکر شده است. و سعی شده است که به نقاط ضعف و قوت شیوه آموزشی درس ریاضی در کشورمان بپردازیم و راهکار هایی در راستای بهبود نظام آموزشی کشور و یادگیری ای ثمربخش تر برای دانش آموزان ارئه شود