در حماسه مقاومت مردم مسلمان ایران در برابر هجوم ارتش عراق به خاک میهن اسلامی که زمینه حضور گسترده زنان را در خطوط مقدم فراهم نمود، زنان فداکار با حضور مؤثر و گسترده خویش در بخش¬های گوناگون سهم خود را در دفاع از میهن ایفا نمودند. «کتاب حوض خون» اثر فاطمه¬سادات میرعالی، روایت تلاش و پشتکار 64 نفر از بانوان اندیمشکی در پشتیبانی از جبهه و کمک به رزمندگان غیور ایرانی است. این بانوان برای اینکه عدم حضورشان در جبهه¬ها را جبران نمایند، در پشت جبهه با ابتکاراتی که از خود نشان میدادند، فعالیت کرده و از هر راهی به جبهه¬ها کمک می-نمودند. در پژوهش حاضر که به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته¬است، به بازنمایی نقش فرهنگی و اجتماعی بانوان اندیمشکی در دفاع مقدّس با تکیه بر کتاب «حوض خون» پرداخته¬ایم و به این منظور گزاره¬های مربوط به نقش فرهنگی و اجتماعی را استخراج نموده و بهصورت رمزهای تلخیص¬یافته تفسیر نموده¬ایم و در ادامه رمزهای تلخیص¬یافته را در زیرمقوله¬های فرعی و سپس مقوله¬های اصلی تبیین و تفسیر کرده¬ایم. درمجموع 42 راوی بهصورت هدفمند انتخاب و تعداد 100 گزاره مربوط به نقش¬آفرینی فرهنگی و اجتماعی استخراجشده که گزاره¬های استخراجشده بهصورت 42 رمز تلخیص یافته، تفسیر شدند. نتایج بهدستآمده نشان می¬دهد، مهمترین کمک و یاری بانوان اندیمشکی در عرصه پشتیبانی و تدارکات بود. زنانی که با عنوان پرستار و کمکپرستار به درمان مجروحان جنگی می¬پرداختند، گاهی با خیاطی و بافندگی لباس¬ها نیز ملزومات رزمنده¬ها را فراهم می¬کردند. برخی از این زنان با وجود تنگدستی و مشکلات عدیده، بازهم در حد توان خود مایحتاج جنگ را فراهم می¬نمودند و به خط مقدم می¬فرستادند. یکی از مهمترین کارهایی که زنان اندیمشکی در عرصه پشتیبانی انجام می¬دادند، شستن پتو و ملافه¬های خونی و خاکی مجروحین جنگی بود؛ بانوانی که باوجود بارداری، وسواسی بودن، کمردرد داشتن و... بوی تند وایتکس و تاید را تحمل کرده و عاشقانه خدمت می¬کردند و همزمان به خانه¬داری و مدیریت محیط خانه می¬پرداختند. گاهی این بانوان در نبود همسر، همه بار زندگی را بر دوش می¬کشیدند و اسوه¬ای از رشادت و صبر و امید برای فرزندان خود بودند